Hjemmelaget CNC fres

Det har nå vært en stund siden jeg har oppdatert noe her så nå kommer det noe saftige greier.

Har lenge hatt lyst og interesse for 3D printer og cnc fres, så når jeg plutselig fikk kloa i et uferdig bygd, reprap mendel skrog med motorer var jeg overlykkelig. Ned siden ved dette var at tannhjulene var i tre og sånn passe inntørka, så de skled mer rundt på akslene enn jeg likte, så fint da at jeg etter et dykk i søpla til Bitraf i oslo hadde fått med meg en del gt2 hjul og reimer. Hadde også et par aluminium 16 tenners fra ebay som var et impulskjøp for lenge siden, Utrolig hva man får bruk for med tiden?

Iallefall så ble disse byttet ut og en arduino lastet opp med GRBL 0.9J, bruker Universal Gcode sender som jeg så langt synes fungerer greit. Gcode laget jeg i første omgang med Makercam som har en grei liten tutorial, men senere har jeg brukt Inkscape, og nå så har jeg også brukt Easel fra inventables med tilsynelatende suksess. Håper med tid og stunder å kunne bruke Fusion360 da jeg ser verdien av et alt i et system, kan bli litt kronglete med flere steg hvor man plutselig må gjøre mange ting om igjen på grunn av en liten forglemmelse.

Så over til det saftige, i første omgang monterte jeg bare en blyant på vogna, festet med strikk i tilfelle noe skulle gå katastrofalt galt. (anm. Jeg fikk faktisk hånden i klem under Z-aksen og du skulle ikke tro det men det gjorde vondt, ikke putt fingra borti noe som rører på seg).

Så etter litt mere knoting fikk jeg festa dremel fresen til vogna og prøvde så å frese inn kallesignalet mitt i plata (fikk ei hel plate av montèr her så har mange), Men da oppdaget jeg at y-aksen gikk feil vei, vel vel, lot den gjøre seg ferdig allikevel og må si meg ganske fornøyd med resultatet. Jeg snudde y-aksen med en gang.

Så kom dagen da hvor jeg hadde en hel dag å leke med denne på, og jeg hadde lagt store planer for hva jeg skulle frese ut, halvveis igjennom første prosjekt,,,, (artistisk pause),,, dør dremelen… Og hadde det bare vært noe jeg hadde gjort som tok livet av den hadde jeg ikke blitt så skuffa, om et lager hadde gått eller noe hadde knekt ville jeg hatt forståelse for, men DETTE !!!

2017-05-19 11.24.35.jpg

Noen som trenger en dele-dremel ?

Biltema eller jula neste ….. To be continued in another post (maybe).

Publisert i CNC

Legg igjen en kommentar

Kategorier
